
Iets wat we allang weten; een gelukkig leven draait niet om roem, status, geld of veel vrije tijd maar om balans.
In balans komen is nog niet zozeer het probleem, in balans blijven wel. Ben jij in staat, ongeacht de situatie je in verkeert, in balans te blijven? Jouw balans te behouden?
Yoga, meditate, reiki, tantra, qi-gong, boswandelingen, kunst, etc... zijn allemaal prachtig maar uiteindelijk 'slechts' tools om tot balans te komen en soms om de bronnen van onbalans te ervaren. Maar elke dag moeten mediteren om in balans te blijven is geen balans.
Balans is de afwezigheid van onbalans. En onbalans wordt altijd gecreëerd door een opstapeling van factoren. Ga niet elke factor opzoeken, analyseren of determineren maar zie het bindende proces tussen deze factoren. Dat proces, dat is de werkelijke bron van je onbalans.
Artikel Nu.nl

Balans en Basis, 2 termen die vaak gebruikt worden terwijl we zelf niet zo goed weten wat we er eigenlijk mee bedoelen.
De narigheid van Balans is dat er ook schijnbalans bestaat. Als
ik op een weegschaal met een maximaal houdbaar gewicht van 100 kg zowel links als rechts 60 kg neerleg lijkt
het geheel in Balans, maar de weegschaal zelf barst bijna uit zijn voegen.
Balans is dus niet links net zoveel neerleggen als er rechts al ligt.
In Balans komen is ook niet perse datgene doen wat je fijn-leuk-prettig vindt,
een vaak gehoord misverstand: “Meid, jij moet weer eens lekker in Balans komen,
ga fijne dingen doen, doe eens gek..!”. Als je een verslaafde de opdracht geeft
te doen wat hij fijn-leuk-prettig vindt mag je ten stelligste aannemen dat hij straks
in een behoorlijke onbalans verkeert. En ja, dit geldt voor een verslaafde,
maar op een bepaalde manier zijn wij allemaal verslaafd; aan onze begeertes,
emoties, overtuigingen, rituelen, gebruiken, relaties en conditioneringen. Balans
is dus iets anders dan fijn-leuk-prettig en Balans is iets anders dan je
begeertes.
Vraag een willekeurig mens wat hij wilt: gelukkig zijn, gezondheid, voorspoed,
iets creëren… Maar de basisvoorwaarde om
dat te bereiken is Balans. Zonder rust kom je nergens.
- Balans is rust in het hoofd, zonder al teveel gedachten
die ook niet sturend zijn.
- Balans is rust in de emoties en gemoed zonder sterkte ups-and-downs en bevliegingen.
- Balans is rust in het lichaam dat op gewicht is, gezond en conditioneel
sterk.
- Balans is een goede relatie tussen hoofd, emoties en lichaam.
Vanuit deze Balans is opeens enorm veel mogelijk. Zoals het creëren van een gezonde Basis en vanuit die basis is het mogelijk gelukkig te worden, gezond, voorspoed ervaren of iets creëren…
Maar wat is dan die Basis?
Een veel gehoorde term is “Terug naar de Basis”, maar wat houdt jouw Basis precies
in en weet je zeker dat je er naar terug wilt keren?
Je Basis is sowieso geen constant gegeven, dat ding veranderd continu. Wat je
Basis vandaag is was hij gisteren niet en zal hij morgen niet meer zijn. Tussen
gisteren en vandaag heb je losgelaten en opgenomen dus naar welke basis wil je
precies terugkeren; Die van gisteren,
vorige week, 2 jaar geleden of die van 5 minuten geleden?
Je Basis bestaat uit alles wat je vasthoudt aan conditioneringen en
overtuigingen bij elkaar, of dit nu kloppend is of niet, of het nu goed voor
jou is of niet, of het nu tot Balans leidt of niet…
Datgene jij nu bent inclusief je emoties, cognities, mentaal lichaam en fysiek
lichaam komt uiteindelijk voort uit je Basis. Alleen als je voor 100% tevreden
bent met wie je nu bent, hoe je je gedraagt en hoe je je voelt is het wijs
terug te keren naar je Basis. Maar waarschijnlijk ben je niet ten volle
tevreden met je zelf en zou je graag het één en ander aan jezelf willen
veranderen. Dat kan alleen in de Basis, dus terugkeren naar je Basis terwijl je
er niet tevreden mee bent lijkt mij ietwat onzinnig.
Maar als Basis en Balans gevolgen zijn van andere processen, welke processen zijn dat dan en hoe kan je daar dan aan werken? Dat kan op meerdere manieren, maar de afwezigheid van “het willen bereiken” en de gedachte “dat je ergens aan moet werken” helpen zeer zeker.

Juist de Tantra, in ieder geval in zijn oorsprong, was zéér gekeerd tegen al deze correctheid. Hier was het devies: zelf ondervinden, ondergaan, experimenteren, op je muil gaan en weer opstaan, nog een keer proberen en zodoende ontdekken wat juist is.
In China denken ze daar anders over en na enkele experimenten in verschillende steden wordt de correctheid van 2020 in China een allesbepalend puntensysteem. Wie zich niet sociaal gedraagt, zijn ouders niet vaak genoeg bezoekt, een liegende collega niet ontvriend, zwart rijdt of door rood licht rijdt krijgt strafpunten. Bij teveel strafpunten kan je geen lening meer afsluiten, niet meer solliciteren op een leidinggevende functie of geen huis meer kopen. de controle wordt niet alleen gedaan door gezichtsherkende camera's op straat, je kan ook anderen aangeven. Hiermee kan je voor jezelf dan weer bonuspunten scoren.
Ernstig.., ja, best wel. 1984 op z'n Chinees, maar een zweem hiervan dwaalt met vlagen ook hier rond. Steeds vaker krijg ik als beheerder van verschillende FB-groepen de vraag c.q. oproep mensen te blokkeren die iets wel of niet gedaan hebben. Vaak zijn klanten stomverbaasd als ze merken dat ik vlees eet, drink waaronder liters melk en maar 1 vuilnisbak heb waar werkelijk alles in gaat; "dat hoort werkelijk niet en ik moet toch beter weten?!"
De gekwetsten voelen zich nog nooit zo gekwetst en groeperen zich in subgroepjes en demonstreren en eisen; of het nu over dikkertjes gaat, de Oostvaardersplassen, zwarte Piet, koeien die niet in de wei staan, de VOC helden of negers en mongolen die je zo niet mag noemen. Er is altijd wel een groep te vinden die zich gekwetst voelt en daarop teert. Gelukkig hebben ze een pasklaar antwoord van hoe het wel kan en hoort en moet en voor je het weet zit je met een lijst moeten-en-niet-mogen waar je eng van wordt.
Mijn advies; 1 vuilnisbak en daar gaat alles in.

De alchemisten probeerden het al; vanuit onedele metalen Goud krijgen. Tot nu toe is dat nog niet gelukt en aangezien ze al sinds de vroegste middeleeuwen hiermee bezig zijn mogen we onderhand wel concluderen dat Goud niet verkregen kan worden vanuit onedele metalen. Eenieder die dit lees (en dank daarvoor) zal ergens iets hebben van: “logisch, dat dat niet kan”. Terwijl deze persoon (u dus) hoogstwaarschijnlijk hetzelfde doet: vanuit onedele voedingstoffen Goud proberen te krijgen; ofwel een gezond lichaam. Nu zal eenieder die dit lees (u nog steeds) enig protest voelen opkomen met als belangrijkste argument “Ik eet best wel gezond!”
Dan is de vraag “Wat is gezonde voeding” een even discutabele vraag als “Wie is God” en er bestaat geen onderwerpen waar zoveel visie en tegenovergestelde opinies te vinden zijn als op Voeding en Godsdienst. Maar daar waar we tegen de Godsdienstwaanzinnige die met kreten en bomgordel een schoolbus binnenloopt om zijn geloof te belijden kunnen zeggen dat hij onlogisch bezig is, zo kunnen we dat ook zeggen tegen ieder persoon met serieus overgewicht die meent goed te eten.
Het is verbazingwekkend hoeveel mensen menen goed te eten en
tegelijk problemen hebben veroorzaakt door zijn voedingspatroon. Het is
eveneens verbazingwekkend hoe weinig kennis bestaat over voeding en wat het met
je doet. Laten we even een testje doen:
1. Wat is het verschil tussen enzymen, proteïne, vetten en eiwitten?
2. Wat zit in voeding: vitaminen, mineralen, koolhydraten, aminozuren?
3. Wat is groente of fruit: komkommer, paprika, aubergine, appel, pinda, couchette?
Binnen de Chinese zienswijze zien ze voeding als medicijn; je gebruikt het alleen als je het nodig hebt en nooit teveel. Nu heb je elke dag voeding nodig, wel 2 á 3 keer, maar wat precies heb je dan nodig, en wanneer, en in welke combinatie? Want ook al eet iemand goed en gezond, diegene kan nog steeds hinder ondervinden veroorzaakt door zijn voedingspatroon. Het moment van eten is namelijk ook belangrijk. Brood met kaas kan een half uur na opstaan een heel ander effect op het lichaam hebben dan als je het om 2 uur ’s middags eet. Dit is persoonlijk van aard, maar het effect van combinaties van voeding is voor iedereen hetzelfde en dit ontkracht gelijk de mantra “Ik luister naar mijn lichaam en eet wat goed voelt”. Het is altijd makkelijk de rechter in je eigen proces te zijn, maar als we gaan kijken naar combinaties van voedingsmiddelen zien we dat de (schadelijke) effecten voor iedereen gelden. Zo hebben de enzymen van fruit en groente een tegengesteld effect op elkaar zodra het in de dunnen darm komt. Daar waar groente gezonde voeding is en fruit ook is de combinatie van groente en fruit in één maaltijd niet gezond (en terugkomend op vraag 3; dit is allemaal fruit).
Ga eens in je eigen huishouding kijken hoeveel medicijnen daar liggen, de eenvoudigste pijnstiller meegerekend. Waarschijnlijk liggen er meer medicijnen in je huis dan groente en fruit. Komen we vaker bij een arts dan een voedingsdeskundige en ligt er meer chips en snoep op de plank naast de potjes vitaminen en mineralen.
Een gezond lichaam bouwt zich op met datgene je aan
bouwmateriaal erin stopt. Natuurlijk hebben erfelijke eigenschappen ook hun
invloed, maar of die invloed zich ook laat gelden heeft weer erg veel met de
voeding te maken.
En dan hebben we nog beweging. Maar daar kom ik een andere keer wel op
terug.

Tantra en vrijheid, het is zo eenvoudig en leidt tot zoveel
misverstanden…
Vrijheid wordt vaak verward met “alles kan en alles mag”, maar als het de
balans ontbeert is er geen vrijheid. Dan kan je nog zoveel sekspartners hebben
en zoveel kunstjes kennen en alles proberen goed te vinden wat er om je heen
gebeurd, het is geen vrijheid.
Tantra leidt niet naar vrijheid. Tantra leidt naar balans en balans is
vrijheid. Deze vrijheid kan je volledig ervaren omdat je nog steeds in balans
bent en dat zou kunnen leiden tot het hebben van meerdere sekspartners als dat
je balans vergroot, maar dat hoeft niet; iemand anders zal vanuit die balans
tot andere beslissingen komen.
Balans is de afwezigheid van emotie waardoor gevoel overblijft.
balans is de afwezigheid van sturende gedachten zodat mindfulness overblijft.
Balans is de afwezigheid van begeerte en aversie waardoor gemoedsrust overblijft.
En door de afwezigheid van emoties, sturende gedachten, begeerte en aversie komt het fysieke lichaam ook tot rust waardoor het krachtig en gezond wordt.
Vanuit deze balans hoef je geen grenzen te hebben, te stellen of te bewaken. De balans is de grens, namelijk tussen zijn eigen balans en de onbalans. Zolang je nu in de balans blijft ken je volledige vrijheid. En alleen dat is Tantra.

Tantra is balans en balans is vrijheid. Vrijheid kan je alleen maar ervaren als er geen grenzen zijn. Grenzen zorgen voor onbalans en onbalans is geen Tantra. Dus hoe minder grenzen, hoe makkelijker vrijheid, dus balans en dus Tantra, ervaren kan worden.
Is Tantra dan grenzeloos?
Nee. Iedere marktkoopman met een ouderwets weegschaal weet dat balans zijn
eigen grenzen bepaalt. Balans is namelijk pas balans als er balans is. En de
grenzen van de balans worden bepaald door de onbalans zoals regels.
Kan jij iemand neersteken als je volledig in balans bent? Natuurlijk niet, om
iemand neer te steken heb je een bepaalde intentie nodig zoals haat. Maar haat
is geen balans dus als je in balans bent is er een afwezigheid van haat en kan
je niet iemand neersteken. De balans creëert dus zijn eigen regel en het is dus
niet nodig zelf regels erbij te verzinnen.
Regels bepalen we vanuit angst, voorzichtigheid, onwetendheid of vanuit een
reeds aanwezige dogmatiek. En dit alles heeft weer niets met Tantra te maken.
Maar wanneer weten we nu of iets balans, onbalans, regel of geen regel is? Door
het aan te voelen en Mindfulness is dé methode hiervoor. Zonder Mindfulness kan
je niet de Tantra ervaren. Vanuit het
Tantristisch boeddhisme bezien is Mindfulness dan ook de allereerste stap die
iemand moet nemen voordat diegene met Tantra zou kunnen gaan beginnen.
Tantra is dus balans en balans is de afwezigheid van grenzen en regels. Maar
bijna ieder mens hééft grenzen en regels in zich, hoe gedraagt de Tantra zich
dan? Wel, de Tantra zal gaan proberen om van onbalans weer balans te maken, en
dit kan een heftig proces zijn. Daar kan je binnen de Tantra niet aan ontkomen;
Als er in Engeland een hogedrukgebied en in Duitsland een lagedrukgebied, dan
waait het in Nederland. Die wind zou je kunnen ervaren als onbalans maar
eigenlijk is het de uitwerking van de natuur om tot balans te komen. Zo werkt
de Tantra ook. Tantra wil maar 1 ding, balans. En hoe meer onbalans er is, hoe
heftiger het proces kan zijn om tot balans te komen. Wil je dat heftige proces
niet meemaken, ga dan geen Tantra doen…
Kunnen we dan niet de Tantra zo vormgeven, met een pakket aan regels en
grenzen, waardoor het allemaal makkelijker gaat?
Nee. Balans is een proces, zoals de zwaartekracht die zich ook niet laat
bepalen door regels. Balans is balans. Of je dat nu leuk vind of niet.
Wacht, ik pak even een liniaal en leg het op een andere manier uit…

Neem een willekeurige organisatie en je zult zien; hoe ouder de organisatie hoe meer regels en structuur er in sluipt. Zo is het ook met het leven. Een baby is een organisatie op zichzelf en in den beginne totaal vrij van structuur; het piest en poept dat het een lieve lust is en het doet maar wat. De ouders duiken er echter direct bovenop en overladen het kind met regels, structuur, voorwaarden, normen, gedragsregels, tradities en dogma’s. Zodra het kind enigszins bewust is neemt het dit over en legt zichzelf de ene na de andere dogma op en zie; het ego krijgt zijn vorm.
Ik heb mij altijd verbaasd over vragen naar “Het Doel van het Leven”, in mijn optiek is dat er niet. Je leeft, dat duurt een poosje en gaat weer dood, dat is het zo’n beetje. Maar met een beetje goede wil, een fijne lach, rust uitstralen naar je omgeving, een knipoog naar de kassière en even belletje trekken bij de buren maak je van dit leven wel een geinig tijdverdrijf en een hoop mensen ontberen dat. Mochten er ingrediënten voor het leven zijn, dan is dat m.i. liefde, humor, spontaniteit, creativiteit, contact, overgave en vrijheid. En deze 7 ingrediënten zijn niet gediend met regels en structuur. Hoe meer regels en structuur hoe saaier, enger en droger het leven wordt.
Dat een organisatie, zoals degene waar jij werkt wellicht, zichzelf bijna verdrinkt in regelgeving wil niet zeggen dat jij als persoon datzelfde moet doen. En toch zijn er genoeg die dat doen.
De Kum-nye Tantra filosofie is een levensvisie helemaal
uitgaande van deze 7 ingrediënten. Maar om tot deze 7 ingrediënten te komen
moet je vaak eerst bij jezelf het nodige werk verschaffen; namelijk een
innerlijke zoektocht houden naar de eigen grenzen en structuren en deze
onderwerpen aan een grondige analyse. Met een beetje geluk zie je onnodigheid,
onnozelheid en waardeloosheid ervan in en ga je ze zodoende loslaten. Op dat
moment ben je met Tantra bezig.
Tantra gaat niet over volkomen vrijheid, maar over balans, en die balans geeft vrijheid. Namelijk de vrijheid om niet de
verslavende drang te voelen iets te moeten presteren, jezelf te bewijzen, iets
af te wijzen uit angst of aversie maar het te accepteren zoals het is en het
daarbij te laten. De balans creëert dus
zijn eigen regels en structuren; zoals een koorddanser intuïtief aanvoelt waar
zijn balans zit en hoe hij zijn lichaam als vanzelf corrigeert, hij is niet
gebaat bij regels over hoe hij over het koord zou moeten lopen.
Om in de vergelijking met de koorddanser te blijven; niet iedereen is geschikt
om koorddanser te worden, sommige moeten er niet eens aan gaan beginnen. Tantra
heeft in vergelijking met andere spirituele systemen zoals yoga, reiki of
meditatie een relatief hoge drempel. Yoga is bijvoorbeeld zeer gestructureerd
en dat geeft houvast. Tantra kent alleen maar de balans als regel en voor een
hoop mensen geeft dat geen houvast. Ga je met een wens van regels, structuren
en houvast naar de Tantra toe, dan wordt het een lastig verhaal met een
teleurstelling in het verschiet. De Tantra vraagt je namelijk iets los te
laten, al is het maar voor even, en als dat nu juist datgene is wat je wenst
vast te houden dan is dat een ongemakkelijkheid die zeer ongewenst is.
Tantra is het beleven, ervaren en genieten van vrijheid, in vrijheid. Dat is de
levensfilosofie. Iedereen wil daarheen, weinigen willen er aan werken.
Tantra als massage of sessie is een kunstmatig gecreëerde situatie van balans
in op een matras gedurende 2 of 3 uur. Je wordt ondergedompeld in een bad van liefde,
humor, spontaniteit, creativiteit, contact, overgave en vrijheid en dat is soms
teveel van het goede. Het verschil met de werkelijkheid waar je zojuist in zat
en waar je straks in terugkeert is soms te groot. Dat is niet erg, maar dat is
wel een realiteit. En die realiteit moet overwogen worden voordat een massage
of sessie gaat beginnen. En wellicht wordt daar, ook door mij, te weinig
aandacht aan besteed.

Vrij vertaald is een bekende Pali uitspraak over de Tantra
als volgt:
“Tantra gaat over grenzen”
Je kan deze zin op 2 manieren lezen:
- Tantra gaat over (het onderwerp) grenzen
- Tantra gaat over grenzen (heen)
En beide zijn waar.
De Tantra is zowel binnen het Hindoeïsme, Boeddhisme en taoïsme een weg naar
bevrijding/verlichting. Een verlicht persoon zou vrij zijn van alle grenzen,
betekent dit nu dat een verlicht persoon een bandeloos figuur is? Nee, want
diezelfde persoon is zo enorm goed in het aanvoelen van Prana/balans geworden en
leeft daar volledig uit, dat grenzen is zijn geval totaal onnodig is.
Als je dit allemaal totale kolder vindt dan is de Tantra niets voor jou, want
hier gaat de Tantra nu juist over.
Nu kan je naar een Tantriki/ka stappen en om een Tantrasessie vragen met in
achtneming van deze regels, deze voorwaarden en deze grenzen. Want je dan
krijgt kan heel goed en fijn aanvoelen, het zal echter geen Tantra zijn. Tantra
is geen serie technieken en handelingen achter elkaar, Tantra is een sfeer of
situatie waarin je gebracht wordt zodat je, vanuit je balans, in staat bent
naar je eigen grenzen te kijken, en er wellicht voorzichtig overheen te stappen
en zo de grens op te schuiven of weg te halen.
Dat kan alleen op dat moment, zoals je alles alleen maar kunt doen in het
moment. Op dat moment en in die sessie werk jij aan je grenzen; je observeert
ze, aanschouwt ze, neemt ze neutraal waar en doet er vervolgens wel of niet
iets mee. Dat is jouw keuze en dat is helemaal prima, maar je doet het op dat
moment. Je kunt dus niet vooraf gaan bepalen welke grenzen je wilt gaan opzoeken
en op welke manier en met welke snelheid. Zo kan je achteraf ook niet een
waardeoordeel gaan geven of met terugwerkende kracht een claim plaatsen dat
deze grens niet aangeraakt had mogen worden.
Als je dit allemaal totale kolder vindt dan is de Tantra niets voor jou, want
hier gaat de Tantra nu juist over.
Een sessie tussen klant en Tantriki/ka is een samenkomst
tussen 2 personen met een gedeelde verantwoordelijkheid. De
verantwoordelijkheid van de Tantriki/ka is een situatie creëren die veilig aanvoelt
en waarin de klant achtereenvolgens vertrouwen krijgt, zich durft over te
geven, er een sfeer van gelijkwaardigheid is en er een sfeer van doelloosheid is
(Metta-ji). Binnen dit veld van Metta-ji
dient de Tantriki/ka de klant mee te nemen naar bepaalde grenzen waarna
de klant helemaal zelf daarmee aan de slag gaat, wederom door het te
observeren, aanschouwen, neutraal waar te nemen en er vervolgens wel of niets
iets mee te doen. Dat is de keuze van de klant.
De verantwoordelijkheid van de klant is te weten én te beseffen dat hij bij een
Tantra praktijk aanklopt. Of je nu komt voor een ‘ontspanningsmassage’, een
inzichtelijk traject of een workshop, jij gaat Tantra doen en dat is niet
zomaar iets. Van alle mogelijke methoden en technieken is Tantra niet bepaald de
meest toegankelijkste, liefste of zachtste. Tantra is confronterend, direct,
een spiegel en zalig tegelijk. Maar Tantra doet iets met je, altijd.
Als je dit allemaal totale kolder vindt dan is de Tantra niets voor jou, want
hier gaat de Tantra nu juist over.
Nu zowel klant als Tantriki/ka zijn verantwoordelijkheid genomen heeft en de
sessie of massage gaande is wordt er dus aan grenzen gewerkt. Deels gaat dat
heel onbewust, zoals water naar het laagste punt vloeit zo zal prana naar de
pijnpunten vloeien en dat zijn maar al te vaak die grenzen. Daarnaast kan de Tantriki/ka
ook bewust grenzen gaan opzoeken met bepaalde technieken, drukpunten, duo-yoga,
duo-meditatie of het creëren van een situatie waarin bijvoorbeeld de
onzekerheid van de klant uitgedaagd wordt. En wederom is het aan de klant om te
observeren, te aanschouwen, neutraal waar te nemen en er vervolgens er wel of
niet iets mee te doen.
De rol van de Tantriki/ka is hierin tweeledig; hij biedt aan en ondersteunt maar het
daadwerkelijk werken met de grenzen en de keuze er wel of niet iets mee te doen
is geheel aan de klant. Die rol dient de Tantriki/ka zéér serieus te nemen; je
kan iemand niet pushen over een grens heen te stappen. Je kunt de klant de
grens aanbieden, zo ver dat hij er met z’n snufferd tegenaan leunt, maar dat is
het. Elke pressie vanaf hier is laakbaar. De stappen gezet vanaf dit moment worden
genomen door de klant en vaak genoeg heeft de Tantriki/ka hier totaal geen weet
van, dit vindt plaats binnen het bewustzijn van de klant. Maar als de klant,
binnen deze veilige setting van vertrouwen, overgave, gelijkwaardigheid en
doelloosheid een stap zet, dan zet de klant deze stap en kan de klant achteraf
niet hierop terugkomen als zijnde een ongewenste episode binnen de sessie.
Als je dit allemaal totale kolder vindt dan is de Tantra niets voor jou, want
hier gaat de Tantra nu juist over.
Wat als de verantwoordelijkheid niet goed en volledig
genomen wordt?
Nogal wat klanten denken te licht over de Tantra. En voor een redelijke groep geïnteresseerden
zou het verstandiger zijn als zij zich zouden toeleggen op een minder heftige
techniek dan Tantra. Een klant komt
binnen, is eigenlijk niet geschikt om de Tantra te ervaren en het is voor de
Tantriki/ka ondoenlijk om in een voorgesprekje van 10 minuten dat eruit te
filteren. De Tantriki/ka biedt dus iets aan wat eigenlijk te heftig is voor de
klant, en die merkt dat daags erna. Dit is pijnlijk, dit had voorkomen kunnen
worden, als de klant zijn eigen verantwoordelijkheid had genomen. Met een
beetje geluk bemerkt de Tantriki/ka het echter tijdens de sessie en biedt een
hele rustige massage aan, en dan nog….
De verantwoordelijkheid van de Tantriki/ka is dat deze zich houdt bij zijn
taak: aanbieden en ondersteunen zonder te willen healen, pleasen of zijn eigen
begeertes (of aversie) te laten gelden.
En het is de verantwoordelijk van de Tantriki/ka rechtlijnig te blijven in
datgene hij aanbiedt. Een duidelijk website, een duidelijk verhaal, een
duidelijke visie, een heldere visie; wat biedt je aan, wat biedt je niet aan,
waarom biedt je dit aan, waarom biedt je dit niet aan, en blijf daarbij. Hij
gaat niet mee in het wens-, of aversiegedrag van de kant.
Als je dit allemaal totale kolder vindt dan is de Tantra
niets voor jou, want hier gaat de Tantra nu juist over.
De handeling volgt altijd de intentie. Tantra is geen serie technieken of
handelingen achter elkaar, tantra is een sfeer, een situatie met een intentie
en die intentie is het allerbelangrijkste, die dient zuiver te zijn en het
handelen is daaraan navenant. Maar wat is een zuivere intentie en welke
navenante handelingen komen hier dan wel uit voort?
De Tantriki/ka van dienst moet niet de intentie hebben de klant te kunnen
healen, genezen, verbeteren, diens trillingsgetal te kunnen verhogen, meer
inzicht te laten geven of het bewustzijn te laten exploderen. De Tantriki biedt aan en ondersteunt. De intentie sluit aan bij de situatie waarin
je de klant de gelegenheid geeft zijn of haar grenzen te gaan opzoeken en er
wel of niet iets mee te doen.
En welke navenante handelingen horen hier dan bij? Dat is een moeilijke omdat
de handeling voortkomt uit de intentie. Daarom vind ik het persoonlijk zo
vreemd als er hele duidelijke handelingen worden aangeboden zoals yoni- of
lingham massage, want vanuit welke intentie komt deze handeling voort als je
deze handeling uit een menulijst kunt kiezen?
Eerst heb je de intentie, dan de handeling. En daarom vind ik het persoonlijk ook zo vreemd als er clubjes zijn die lijsten maken van handelingen die wel of niet mogen. Want als de intentie om een “verboden” handeling vraagt, wat dan?
Het aanbieden van een handeling is een grens op zich, net zozeer als het verbieden van een handeling. En je kan niet grenzen creëren om zodoende grenzen weg te halen. Je verplaatst alleen maar een grens voor een grens. En als je dit allemaal totale kolder vindt dan is de Tantra niets voor jou, want hier gaat de Tantra nu juist over.Maar dat is slechts mijn persoonlijke mening.��{}xv